Projekt analizy skali wykluczenia komunikacyjnego w Polsce, zainicjowany w 2021 r., został formalnie zakończony 30 kwietnia tego roku. Resort infrastruktury informuje, że oczekuje teraz na raport końcowy, który ma pojawić się do końca czerwca, i zapowiada publikację wyników dopiero po jego weryfikacji.
Formalna realizacja projektu badawczego analizującego skalę wykluczenia komunikacyjnego w Polsce zakończyła się 30 kwietnia 2025 roku. Projekt, realizowany przez konsorcjum uczelni pod przewodnictwem Politechniki Poznańskiej, został zainicjowany w 2021 r. z inicjatywy ówczesnego ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. Jego wartość to ponad 4 mln zł, w całości finansowane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu GOSPOSTRATEG V.
Resort: projekt zakończony, ale wyniki dopiero po ocenieBrak informacji na temat postępów i planów publikacji wyników stał się przedmiotem
interpelacji poselskiej złożonej 22 kwietnia. Posłowie pytali m. in. o zakres wykonanych dotąd prac, termin publikacji wyników, dostępność raportu dla opinii publicznej, przeprowadzone konsultacje oraz planowane działania wdrożeniowe.
Z odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury, podpisanej przez wiceministra Piotra Malepszaka, wynika, że „wszystkie prace objęte projektem zostały zrealizowane”, a resort oczekuje obecnie na raport końcowy, który zgodnie z umową ma zostać przekazany do 29 czerwca bieżącego roku. Ministerstwo podkreśla, że szczegółowe informacje o zrealizowanych pracach, w tym rekomendacjach legislacyjnych, będą mogły zostać potwierdzone i przekazane przez MI po przedstawieniu przez wykonawców raportu końcowego i jego weryfikacji zgodnie z zapisami umowy.
Publikacja raportu możliwa dopiero po przekazaniu praw autorskichResort zapowiada, że dopiero po weryfikacji możliwe będzie określenie, kiedy i w jakim zakresie możliwe jest upublicznienie wyników oraz samych analiz. Jednocześnie zaznacza, że zamierza upublicznić jedynie „pełne, zweryfikowane informacje z odpowiednim komentarzem”, co będzie wymagało dodatkowych działań po stronie ministerstwa.
Na razie dysponentem materiałów pozostają wykonawcy, ponieważ – jak wskazuje resort – „zgodnie z §4 pkt 8 Umowy autorskie prawa majątkowe zostaną przeniesione na Uprawnionego (tj. Ministerstwo Infrastruktury) najpóźniej w dniu dokonania pozytywnej oceny raportu końcowego”.
Deklaracja wykorzystania wyników w polityce transportowejOdpowiadając na pytanie o konsultacje społeczne lub branżowe prowadzone w trakcie realizacji projektu, ministerstwo poinformowało, że wniosek o dofinansowanie projektu przygotowany w kwietniu 2021 r. nie przewidywał prowadzenia przez MI konsultacji poszczególnych elementów projektu. Jak dodano, działania podejmowane wspólnie przez MI oraz wykonawców miały zabezpieczyć interesy resortu i Skarbu Państwa.
Wiceminister Malepszak zapewnia, że kolejne działania zmierzające do wykorzystania efektów projektu zostaną określone po szczegółowej analizie danych. Jak deklaruje resort:
– Mając świadomość istotności kwestii wykluczenia komunikacyjnego [resort dop. red.] będzie dążył do maksymalnego wykorzystania materiałów i danych wytworzonych w toku realizacji projektu na każdym poziomie planowania i programowania transportu w kraju.